Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn:
De radiatorknop is bedekt
In de flat zijn thermostatische radiatorknoppen aangebracht. De cijfers corresponderen met de temperatuur. Stand 3 correspondeert met ca. 19-20 graden.
Als de radiatorkraan bedekt is, bijvoorbeeld door gordijnen, radiatorombouw of een bankstel voor de radiator dan zal de ingestelde temperatuur ter hoogte van de kraan snel bereikt worden. Bij de kraan is het dan al snel warm (b.v. 19-20 graden op stand 3), waardoor de radiator uit wordt gezet en er geen warm water meer in komt en de rest van de ruimte wordt niet warm. Elders in de ruimte blijft het daardoor koud aanvoelen, vaak ook als u de radiatorkraan hoger zet.
Zorg dat de radiatorknop altijd ‘vrij’ in de ruimte zit.
Er zit lucht in de radiator
Na werkzaamheden aan de blokverwarming is er dikwijls sprake van enige lucht in het systeem. Dit kan zich na verloop van tijd gaan ophopen in radiatoren, met name op de bovenste verdiepingen, waardoor deze niet goed meer warm worden en/of lawaai gaan maken. U moet de radiator dan ontluchten. Dit kunt u eenvoudig zelf doen.
De meeste radiatoren zijn hiertoe voorzien van een ontluchtingskraantje. Met een ontluchtingssleutel kunt u deze open draaien. In dit filmpje wordt het uitgelegd.
Het kan noodzakelijk zijn om deze procedure periodiek te herhalen.
Heeft uw radiator geen ontluchting?
Laat de radiatorkraan dan langere tijd (bijvoorbeeld 24 of 48 uur) op de hoogste stand open staan. Eventuele lucht zal dan uiteindelijk vanzelf ontsnappen naar een hoger gelegen radiator, vaak bij uw bovenburen. Neem dan dus wel contact met de bovenburen op, want zij zullen dan hun radiatoren ook moeten ontluchten.
Het kan ook hiervoor noodzakelijk zijn om deze procedure periodiek te herhalen.
Nachtverlaging van de blokverwarming
In de nachtperiode draait de blokverwarming op een lagere pompstand. Het zal overal in de flat nog steeds warm worden, maar het kan iets langer duren voordat het warm is in uw woning omdat er minder stroming is in de leidingen.
Komt u er nog steeds niet uit?
Neem contact op met VvE Compleet. Geef duidelijk aan wat u al geprobeerd heeft om zelf het probleem op te lossen. Mocht er een monteur moeten komen en blijkt het toch om één van bovenstaande problemen te gaan, dan worden de kosten aan u doorbelast.